
editorial

paměť a dějiny 2014/01 1

editorial

hlavním tématem tohoto čísla časopisu Paměť a dějiny je 
vysílání zahraničních rozhlasových stanic do Českoslo-
venska v období totalitních režimů. 

Hlasy z éteru sehrály mimořádnou roli již za druhé svě-
tové války, kdy se rozhlasové vysílání do zahraničí stalo 
pro všechny válčící strany běžným nástrojem propagandy. 
Pro příslušníky okupovaných národů představovalo vedle 
symbolického spojení s exilovou reprezentací také důle-
žitý zdroj informací nabourávající informační monopol 
a v neposlední řadě povzbuzení v nelehké situaci. Stejný 
význam mělo zahraniční vysílání pro všechny národy, 
které po druhé světové válce postupně 
skončily v sovětském bloku. 

Totalitní režimy bojovaly s vysílá-
ním zahraničních rozhlasových stanic 
různým způsobem. Za druhé světové 
války byl v Protektorátu již od září 
1939 poslech „cizího rozhlasu“ zakázán 
pod hrozbou káznice a za rozšiřování 
zpráv „zahraničních vysílačů“ hrozila 
dokonce i smrt. Komunistický režim 
pak vynakládal obrovské finanční 
prostředky na jejich rušení.

Do Československa od třicátých let 
20. století postupně vysílala v češti-
ně a slovenštině řada zahraničních 
rozhlasových stanic. V tomto čísle 
jsou představeny jen některé z nich, 
další zůstaly stranou pozornosti, jako 
například rozhlasové vysílání finan-
cované vládami Spolkové republiky 
Německo, Francie, Španělska, Kanady, 
Monte Carla či Portugalska. Na své autory čeká rovněž 
analýza vysílání stanic, které z Albánie, Jugoslávie a Číny 
kritizovaly situaci v Československu na konci 60. let jako 
výsledek údajného revizionistického spiknutí a zrady vlád-
noucí politické strany na pracujících. Mnoho posluchačů 
v Československu měly ovšem také zahraniční stanice, 
které česky a slovensky nevysílaly. A někdy je poslouchali 
i ti, kteří cizí jazyk neovládali. Jednalo se například o Radio 
Luxemburg, jehož hudební pořady fanoušci za železnou 
oponou milovali.

Do rubriky Studie a články přispěli svými texty celkem 
čtyři autoři. Jiří Křesťan přiblížil československé rozhla-
sové vysílání ze Sovětského svazu v letech 1939–1945. Za 
mikrofony v Moskvě, Ufě či Kujbyševě seděli čeští a sloven-
ští komunističtí exulanti. Autor sleduje proměny vysílání 
kopírující velmocenské zájmy hostitelské země. Popisuje 
také atmosféru strachu v československé kolonii, jež za-
vládla po uzavření sovětsko-německého paktu v srpnu 
1939. Připomíná i tragické osudy některých redaktorů 
při stranických čistkách na počátku 50. let.

Největší poslechovost v období nacistické okupace mělo 
československé vysílání z Londýna, které rozhlasová sta-

nice British Broadcasting Corporation (BBC) zahájila v září 
1939. Ondřej Koutek ve svém článku zachycuje proměny 
tohoto vysílání, jeho ohlasy a osobnosti redaktorů, kteří se 
na vytváření programu podíleli. Roli řečníků si vyzkoušela 
také řada exilových politiků a vojenských představitelů 
zahraničního odboje. Mezi komentátory se zařadili Jan 
Masaryk, Edvard Beneš, Prokop Drtina, Hubert Ripka, 
Vladimír Clementis, Ladislav Feierabend, Ján Lichner, 
Sergěj Ingr, Rudolf Viest a řada dalších.      

Vatikánské vysílání v českém jazyce, které nacházelo své 
posluchače především mezi křesťany, přiblížila Stanislava 

Vodičková. Zahájeno bylo v roce 1947. 
Mezi pravidelné přispěvatele patřil 
například kardinál Tomáš Špidlík. Na 
webových stránkách ÚSTR byl v pro-
sinci 2013 zveřejněn digitalizovaný 
archiv tohoto vysílání z let 1950–1992 
(archiv slovenské redakce pracovní-
ci odboru informatiky a digitalizace 
ÚSTR v současnosti dokončují). 

Historii československé redakce 
Hlasu Ameriky, který patřil v období 
komunistického režimu k nejposlou-
chanějším zahraničním rozhlasovým 
stanicím, zachytil Prokop Tomek. Stej-
ný autor napsal ještě několik článků, 
v nichž zúročil svůj dlouholetý zájem 
o hlavní téma tohoto čísla. Do rubri-
ky Objektivem tajné policie přispěl 
popisem sledování ředitele zmíněné 
redakce Pavla Pecháčka v červnu 1986 
v Praze. Napsal rovněž portréty dvou 

pracovníků RFE, kněze Msgre. Alexandra Heidlera a vý-
tvarníka Miroslava Šaška, který je vedle malíře Antonína 
Málka představen v nové rubrice Galerie. Je také autorem 
rozhovoru s novinářem Petrem Brodem, který v 80. letech 
působil v československých redakcích BBC a RFE.   

V časopise najdete i několik článků, které se věnují jiným 
tématům než výše zmíněné příspěvky. Například v rubrice 
Dokumenty jsou publikovány nedávno zveřejněné archiv-
ní materiály k sebeupálení slovenského vojáka Michala 
Lefčíka 11. dubna 1969 v Košicích. 

Poprvé se čtenáři setkávají i s rubrikou Anketa, v níž se 
oslovené osobnosti budou vyslovovat k různým aktuálním 
tématům. Tentokrát v ní odpovídala pětice uchazečů o post 
ředitele/ředitelky ÚSTR.

Na závěr naše věrné čtenáře a čtenářky upozorňujeme, 
že časopis má od ledna tohoto roku také svou facebookovou 
stránku. Na jeho internetové stránce, která je dostupná 
na webovém portálu ÚSTR, můžete najít rejstříky všech 
doposud vydaných textů podle rubrik a již více než sto-
padesáti autorů.

Příjemné chvíle nad časopisem Vám přeje
Petr Blažek

Vážené čtenářky a vážení čtenáři, 

editorial_01.indd   1 27.03.14   13:00




